søndag den 19. juli 2015

XLI. af Maja Petrea Fox


Min far var jazzmusiker
astronaut og lommetyv
Min far var stærkere end din far
og han var Paven af Vatikanet
Min far kunne nå stjernerne på himlen
samle hver eneste en
og række mig dem med et smil
Min far var negerkonge
sendte pakker på min fødselsdag
fra de varme lande
Min var højere end flagstangen
i børnehaven hvor min mor
afleverede mig om morgenen
Min far duftede af bål
og skovens våde muld
Min fars kaffe var sortere end natten
Han røg cigaretter på altanen
og drak whisky som kom det fra hanen
Min far redte op til mig i sin kuffert
dækkede bord med aviser på gulvet
pasta og kødsovs foran fjernsynet
inden vi badede i vasken i køkkenet
Min far begik mentalt selvmord
hver eneste morgen
når han sad stille i stolen
stirrede ud af vinduet
med avisen i skødet
Min far var en stilhedens mester
min far var lyden af
søndag morgens måger

Fra digtsamlingen "Åben" , Forlaget Copenhagen Storytellers, 2015

Ingen kommentarer:

Send en kommentar