søndag den 19. april 2015

Klip! af Per Gammelgaard

Alice måler mit hår med et kritisk blik, krøller og vildskud.
vil du have ørerne klippet fri? Spørger hun. Jeg siger spøgende
ja tak, hvis det ikke gør alt for ondt, og kommer til at tænke
på min gamle ven Birger. Til Svendprøven klippede han
sin model i øret. Blodet flød, og han dumpede med et brag.
Alice går i gang. Hun ser lidt træt ud, men det er også sidst
på dagen. Pludselig fortæller hun, at hun er begyndt at skrive
historier til børnene derhjemme. De er vilde med de historier,
og de skriver næsten sig selv. Nu ved jeg, at det er det jeg
skal. Skrive! Hvad handler historierne om? spørger jeg. Om
ører, siger Alice med saksen i mit hår. En barber klipper
ørerne af folk. Ørerne danner deres eget ørige, og kæmper
mod de onde næseroner. Det lyder som fantasy, hvisker jeg
og mærker en kildrende fornemmelse i tindingerne. Alice
nikker. Jeg hører saksens metalliske lyd, lidt for tydligt. Lige
dele fantasy og splatter, slår hun fast. Klip!

Fra tekstsamlingen "Dyt for Stanley!. Lynhistorier" , Forlag Jensen & Dalgaard, 2014

Ingen kommentarer:

Send en kommentar