torsdag den 6. august 2015

Regnmåleren af Ole Sarvig


Regnmåleren
med den flade kumme
står i juninattens bløde regn
på sin søjle,
fyldes af vand,
mens mørke popler suser
og bevæger deres grene.

Nattens kan høres viden om.
Regnen gir genlyd i verden.
Der er tomt. Der er stille.
Alle skabninger sover.

Poplerne suser.
Inat er haven vågen
og fuld af vellugt.

Ganske stille
som en flad kumme
i juniregnen
vil jeg løbe fuld
af vilje
inat.


Fra digtsamlingen "Danske lyriske digte", Politikkens forlag 1953. Digtet trykt 1943.

3 kommentarer:

  1. Jeg forstiller mig en fuld mand der står i sin have og fylder øl i hans regnmåler, en juni aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil ryge på den samme pind som dig

      Slet
    2. er vi engige jeg føler at lige inden har han drukket 15 vodkashots ud af hans vandslange

      Slet